SITUAȚIA EPIDEMIOLOGICĂ PRIN INFECȚIA COVID-19 ȘI PROCESUL DE VACCINARE mai multe >>>
PROGRAMARE LA VACCINARE Programează-te aici>>>
AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU SĂNĂTATE PUBLICĂ RECOMANDĂ CETĂȚENILOR SĂ RESPECTE MĂSURILE DE SĂNĂTATE PUBLICĂ PENTRU PREVENIREA RĂSPÂNDIRII INFECȚIEI COVID-19

Schimbă-ți obiceiul — redu sarea!

Schimbă-ți obiceiul — redu sarea!

Săptămâna globală de conștientizare a reducerii consumului de sare se desfășoară, în acest an, în perioada 14 — 20 martie și este marcată prin acțiuni de informare și în țara noastră. Aceasta are genericul „Schimbă-ți obiceiul — redu sarea!”.

Scopul campanii globale este de a oferi populației un șir de sfaturi simple pentru a schimba obiceiul de a consuma prea multă sare, respectiv pentru a îmbunătăți starea de sănătate a oamenilor.

Consumul unei cantități prea mari de sare constituie un factor ce favorizează creșterea tensiunii arteriale, care la rândul său conduce la apariția și dezvoltarea bolilor cardiovasculare (BCV), precum infarctul miocardic, ictusul cerebral etc. Reducerea consumului excesiv de sare și, prin urmare, a hipertensiunii poate contribui la diminuarea ratei de decese cauzate de BCV. În anul 2020, aceasta a constituit 56,5%, plasându-se pe primul loc din totalul deceselor cauzate de bolile netransmisibile.

Potrivit Studiului privind consumul alimentar de sare (anul 2018), în Republica Moldova consumăm de 2 ori mai multă sare, decât cantitatea maximă recomandată de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) — 5 g de sare pe zi.

Un adult consumă 10,8 grame de sare pe zi. Cel mai înalt nivel de consum al sării este în rândul bărbaților -11,5 g pe zi, comparativ cu cel al femeilor — 10,3 g pe zi. Mai multă sare se consumată în mediul rural — 11,3 g/zi, față de urban — 10 g/zi.

Moldovenii își iau cel mai mare aport de sare din pâine și produsele de panificație. Potrivit studiului, un adult consumă zilnic, în medie, 333 g de pâine, sau 5 felii, ceea ce constituie 5,5 g de sare pe zi.

Scăderea aportului de sare este recunoscută ca fiind „cea mai bună intervenție” pentru reducerea bolilor netransmisibile dovedită în plan economic și de eficientă în domeniul sănătății publice de către OMS.

Iată ce poți face pentru ca să îți schimbi obiceiul de a consuma prea multă sare și astfel să-ți îmbunătățești starea de sănătate:

  • Schimbă-ți obiceiul de a adăuga sare înainte de a gusta bucatele.
  • Înlocuiește sarea cu ardei iute, usturoi, citrice, ierburi proaspete, piper negru și alte condimente;
  • Citește cu atenție etichetele produselor alimentare din comerț. Dacă sarea este pe primele trei poziții în lista ingredientelor produsului, înseamnă că produsul conține sare în exces;
  • Redu consumul produselor se conțin o cantitate sporită de sare, precum: pâinea, mezelurile, cașcavalul, sosurile de soia, ketchup și produsele procesate, de patiserie, conservele etc.;
  • Educă obiceiuri alimentare sănătoase copiilor tăi;
  • Consumă sare în limitele recomandate, până la 5g/zi de sare = o linguriță mică. Renunțarea definitivă la sare este dăunătoare pentru sănătate!
  • Consumă sare limitat, dar iodată!

Află câtă sare consumi zilnic și dacă o consumi în limitele recomandate, parcurgând rapid TESTUL de pe portalul oficial al Ministerului Sănătății și Agenției Naționale pentru Sănătate Publică a Republicii Moldova www.prosanatate.md . Vezi AICI informații pe care nu le-ai știut despre sare și în ce produse alimentare populare se ascunde sarea.

Pentru sănătatea Ta, schimbă-ți obiceiul – redu sarea din mâncare!

Campania „Redu sarea din mâncare” și portalul www.prosanatate.md sunt  dezvoltate și susținute în cadrul Proiectului „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” implementat de Institutul Elveției de Boli Tropicale și Sănătate Publică, cu suportul Biroului de Cooperare al Elveției în Republica Moldova. Elveția este unul dintre cei mai mari donatori pentru domeniul de sănătate al Republicii Moldova.