15 martie – Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

15 martie – Ziua  mondială a drepturilor consumatorilor

​​Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este marcată anual, la 15 martie. Această zi a fost lansată pentru a atenționa și sensibiliza opinia publică asupra importanței cunoașterii și protejării drepturilor oamenilor în calitatea lor de consumatori.

La 15 martie 1962, J.F. Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. 15 martie 1962 reprezintă astfel momentul istoric al naşterii mişcării mondiale a consumatorilor. ​​​​​​​​​​​

Drepturile fundamentale ale consumatorilor sunt:

1. Protecția drepturilor sale de către stat;
2. Protecția împotriva riscului de a achiziționa un produs, un serviciu care ar putea să-i afecteze viața,sănătatea,ereditatea sau securitatea;
3. Restituirea contravalorii produsului, repararea prejudiciului,inclusiv moral,cauzat de produsul necorespunzător;
4. Informații complete,corecte și precise privind produsele achiziționate;
5. Adresare la autoritățile publice și reprezentatea intereselor sale, etc.

​Agenția Națională pentru Sănătate Publică, potrivit Legii 105 din 13-03.2003 privind protecția consumatorilor, este autoritatea abilitată cu funcție de protecția consumatorilor ,,în domeniul produselor medicamentoase, farmaceutice și parafarmaceutice, al serviciilor prestate de instituțiile farmaceutice și medicale, precum și al altor produse și servicii, puse la dispoziția consumatorului de întreprinderile și instituțiile farmaceutice și medicale.​​​​​​​​​​​​​

Cu ocazia Zilei mondiale a drepturilor consumatorilor, Agenţia Națională pentru Sănătate Publică, îndeamnă cetățenii în vederea mobilizării cunoașterii drepturilor ce le revin în calitate de consumatori și felicită toți consumatorii din Republica Moldova și organizațiile abilitate cu funcții de protecție a drepturilor consumatorilor.  

Suntem alături de consumatori !

Dvs. puteți înainta o reclamație care trebuie să conțină datele dvs. (nume, prenume, e-mail, telefon,  adresa), precum și datele de identificare ale comerciantului (denumirea agentului economic și IDNO, data achiziționării produsului/prestării serviciului). Obligatoriu se vor atașa la reclamație documente probatorii (factura, bon fiscal, chitanța, contract, certificat de garanție etc.).

Reclamațiile pot fi depuse online accesând link-ul următor:

  https://ansp.md/depune-petitie/  

  e-mail : office@ansp.gov.md        ​​​​​​​              

Telefonul consumatorului: 022-574-542

© Copyright DTIC ANSP 2024 Toate drepturile rezervate.