ANSP asigură protecția consumatorilor în domeniul serviciilor medicale prestate

Agenția Națională pentru Sănătate Publică, potrivit Legii Nr. 105 din 13-03-2003 privind protecția consumatorilor, este autoritatea abilitată cu funcții de protecție a consumatorilor în domeniul serviciilor prestate de prestatorii de servicii medicale. Pe parcursul anului 2024, de către inspectorii din Secția protecția consumatorului a ANSP au fost examinate 59 de reclamații, inclusiv de la consumatori, sau remise de către alte autorități. Subiectele petițiilor se referă la prestarea serviciilor medicale neconforme. Din numărul total de petiții examinate, 11 au fost soluționate de agenții economici pe cale amiabilă. În cadrul examinării reclamațiilor de la consumatori și în urma controalelor inopinate, agenții economici au restituit la șase consumatori contravaloarea serviciilor prestate.
Pentru anul 2025, Planul de acțiuni al ANSP în domeniul protecției consumatorilor este orientat spre scăderea riscului de apariție a produselor și serviciilor periculoase pe piață; creșterea capacității decizionale a consumatorului prin educarea și informarea acestuia; informarea mediului de afaceri privind cerințele aplicabile, regulile de comerț și de plasare pe piață a produselor și serviciilor și apărarea drepturilor fundamentale și intereselor economice ale consumatorului.
ANSP informează că orice consumator căruia, în urma serviciilor medicale prestate, i-au fost lezate drepturile de care beneficiază conform legislației, poate înainta o reclamație, care trebuie să conțină: datele petiționarului (nume, prenume, e-mail, telefon, adresa) precum și datele de identificare ale prestatorului (denumirea agentului economic, IDNO, adresa. Obligatoriu se vor atașa la reclamație documente probatorii (factura, bon fiscal, chitanța, contract, alte documente considerate a fi utile care confirmă prestarea serviciilor medicale).
Telefonul consumatorului: 022 574 315
Anual, la mijlocul lunii martie este marcată Ziua mondială a drepturilor consumatorilor, pentru a evidenția aspecte legate de serviciile de care beneficiază consumatorii.
Drepturile fundamentale ale consumatorilor sunt:
- Protecția drepturilor sale de către stat;
- Protecție împotriva riscului de a achiziționa un produs, un serviciu care ar putea să-i afecteze viața, sănătatea, ereditatea sau securitatea;
- Restituirea contravalorii produsului, repararea prejudiciului, inclusiv moral, cauzat de produsul necorespunzător;
- Informații complete, corecte și precise privind produsele achiziționate;
- Adresare către autoritățile publice și reprezentarea în cadrul acestora a intereselor sale, etc.
© Copyright DTIC ANSP 2025 Toate drepturile rezervate.
