Play
Play
Slider
Lista statelor cu risc epidemiologic sporit de transmitere a COVID-19, clasificate ca zonă roșie, pentru care se impune regimul de autoizolare la traversarea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova: https://ansp.md/index.php/coronavirusul-de-tip-nou-covid-19/ LINIA VERDE a ANSP: 0 800 12300

Viața sănătoasă și diabetul

Diabetul zaharat reprezintă una dintre cele mai răspândite boli netransmisibile și cea mai frecventă boală endocrină. În lume, circa 347 milioane de persoane suferă de această patologie. Organizația Mondială a Sănătății presupune că în anul 2030, diabetul zaharat va deveni a 7-a cauză de mortalitate pe întregul glob. Anual, diabetul zaharat este cauza a 5 milioane de decese ceea ce reprezintă costuri medicale a peste 550 milioane de dolari. Majoritatea acestor costuri sporite sunt legate de tratamentul complicațiilor cardiovasculare, renale, ale aparatului vizual, etc.

diabet1În Republica Moldova în anul 2012 peste 70 de mii de persoane sufereau de diabet zaharat. În ultimii ani, tot mai frecvent se atestă cazuri de diabet zaharat de tip 2, cu tendinţă de afectare a persoanelor din ce în ce mai tinere, reprezentând circa 95% din totalul de cazuri de diabet zaharat. Astfel, diabetul și complicațiile sale pot fi prevenite prin adoptarea unui mod de viață sănătos, prin depistarea precoce a afecțiunii și prin controlul factorilor de risc (obezitatea, patologii endocrine, cardiovasculare, hepatice).

În fiecare an, la 14 noiembrie este marcată Ziua Mondială a Diabetului. Această zi se celebrează la nivel internaţional, la iniţiativa Federației Internaționale de Diabet (IDF), cu sprijinul Organizației Mondiale a Sănătății. Pentru anul 2014 activităţile de celebrare pe plan mondial se vor desfăşura sub sloganul „Alimentaţia sănătoasă şi Diabetul”. În acest an, se pune accentul pe importanța de a începe ziua cu un mic dejun sănătos pentru a preveni apariția și dezvoltarea diabetului de tip 2 precum și pentru gestionarea eficientă a tuturor tipurilor de diabet în scopul evitării complicațiilor. Obiectivele propuse sunt: informarea populaţiei asupra efectului benefic al alimentaţiei sănătoase, conştientizarea populaţiei cu privire la rolul pe care fiecare îl are în gestionarea propriei sănătăţi, conturarea importanţei micului dejun în contextul unui comportament alimentar sănătos.

Mesajele-cheie:

1. Produsele alimentare sănătoase sunt o alegere ușoară!
2. Alimentația sănătoasă: o alegere potrivită!
3. Alimentația sănătoasăîncepe cumicul dejun!

Cauzele diabetului zaharat (DZ)

–          Ereditatea;

–          Alimentația (consumul exagerat de zahăr și dulciuri concentrate);

–          Profesia și mediul. Profesiunile cele mai afectate sunt cele de bucătar, cofetar, ospătar etc. Sunt predispuși și cei cu ocupații sedentare și cu solicitări nervoase exagerate (intelectuali, manageri, tehnicieni, oameni cu funcții de răspundere etc);

–          Inflamațiile pancreasului (pancreatita acută hemoragică, pancreatite cronice);

–          Infecțiile, în special virozele.

Tipuri de diabet zaharat

1. Diabet Zaharat tip 1;
2. Diabet Zaharat tip 2;
3. Diabetul gestațional (în sarcină).

DZ tip 1 debutează, cel mai frecvent, sub vârsta de 40 de ani, afectând preponderent copiii, adolescenții și tinerii.

Manifestări clinice în DZ tip 1:

–          cei 3 P (polidipsia = bolnavul bea lichide mai multe; poliuria = bolnavul urinează mult; polifagia = bolnavul mănâncă mai mult ca de obicei);

–          scăderea în greutate;

–          mai pot apărea : crampe musculare, constipaţie, candidoze cutaneo-mucoase, purit, tulburări de vedere.

DZ tip 2 – se deosebeşte de tipul 1 prin caracterul lent și insidios al diabetului. Apare de obicei după 40 de ani. Este descoperit întâmplător la aprox. 1/3 dintre cazuri. Polidipsia și poliuria se întâlnesc la 1 din 2 pacienţi la debut, constituind și motivul solicitării medicului. La 1 din 5 bolnavi DZ tip 2 poate debuta cu infecţii cutanate și genito-urinare recidivante, tulburări de vedere, ulceraţii ale picioarelor, picior rece sau cald, atrofie tegumentară, absenţa pilozităţii şi a pulsului la nivelul membrelor inferioare, pierderea sensibilității la acestea.

Pe parcursul evoluţiei diabetului 1 din 2 bărbaţi prezintă disfuncţie erectilă.

DZ gestațional, de obicei, este  asimptomatic la debut ( de unde rezultă utilitatea screeningului). Gravidele care îndeplinesc unul dintre următoarele criterii prezintă risc crescut pentru diabet:

–         rude de gradul 1 cu diabet;

–         greutate mai mare decât cea normală pentru vârsta sarcinii;

–         vârsta  25 de ani.

–         Gravidele cu diabet prezintă mai frecvent toxemie, accidente obstetricale, iar mortalitatea fetală si neonatală este crescută comparativ cu gravidele care nu au diabet.

Diagnosticul DZ:

1. Glicemia
2. Sumar de urină (glucoză absenta sau prezentă, albumină prezentă sau absentă), creatinina, colesterol, trigliceridele, hemoglobina glicozilată (HbA1c).

 Complicaţiile DZ
acute :

–         Cetoacidoza diabetică (CA) –apariția acetonei în sânge care poate duce la pierderea cunoștinței sau chiar la deces;

–         Hipoglicemiile –  cauze : a) ca efect secundar al tratamentului cu insulină sau cu sulfonilurice;  b) aport neadecvat (scăzut) de hidraţi de carbon;  c) efort fizic exagerat;

–         Infecţiile acute intercurente (faringo-amigdaliene, sinuzite, infecţii cutanate, dentare, genitale).

cronice:

–         microvasculare ”specifice”: retinopatia; nefropatia diabetică (afectarea renală); angioneuropatia diabetică.

Alimentația sănătoasă și diabetul!

Recomandările de mai jos sunt preconizate atât pentru a preveni apariția și dezvoltarea diabetului zaharat tip II, cât și pentru autocontrolul diabetului zaharat (prevenirea complicațiilor):

1. Consumul de apăsaucafeafără zahărsau ceai în loc de suc ​​de fructe, și alte băuturi îndulcite.
2. Consumul de cel puțin trei porții de legume  în fiecare zi, inclusiv legume cu frunze verzi, cum ar  spanac, salata verde sau varza.
3. Consumul de cel puțin treiporții defructe proaspeteîn fiecare zi.
4. Consumul de nuci, fructe sau iaurt fără zahăr la gustare.
5. Limitarea consumului de alcool la cel mult 2 băuturi standard pe zi.
6. Consumul de carne slabă, de pui sau fructe de mare în locul produselor de carne prelucrată.
7. Alegerea unor arahide în schimbul ciocolatei sau gemului.
8. Consumul de orez brun în locul celui alb, paste integrale în locul celor rafinate.
9. Alegerea grăsimilor nesaturate ((ulei de măsline, ulei de in, ulei de porumb, ulei de floarea soarelui) în loc de grăsimile saturate (unt, grăsimi animaliere, ulei de nucă de cocos sau ulei de palmier).

Opțiunile unui mic dejun sănătos

Ceaiul, cafeaua și apa neîndulcite Legume și fructe proaspete
Cereale integrale, orez sau alte produse Lapte cu conținut redus de grăsimi
Unt de arahide Nuci și semințe
Ouă fierte Carne de pui/curcan
Iaurt neîndulcit cu nuci, semințe sau fructe Pește
Cereale neîndulcite bogate în fibre alimentare Cașcaval
Șuncă, mezeluri în cantități reduse