Play
Play
Slider
LISTA STATELOR  cu risc epidemiologic sporit de transmitere a COVID-19, clasificate ca zonă roșie, pentru care se impune regimul de autoizolare la traversarea frontierei de stat pe sensul de intrare în R.Moldova:  https://ansp.md/index.php/coronavirusul-de-tip-nou-covid-19/ . LINIA VERDE a ANSP: 0 800 12300

Suport informativ pentru desfăşurarea Zilei Mondiale privind comemorarea victimelor accidentelor rutiere – 16 noiembrie 2014

In octombrie 2005 Adunarea Generala a Organizației Națiunilor Unite a adoptat o rezoluție, prin care invită guvernele să celebreze anual, în a treia duminică a lunii noiembrie, Ziua Mondială de Comemorare a Victimelor Accidentelor Rutiere.

Scopul instituirii acestei zile este de a atrage atenția populației asupra problemei sociale extrem de grave, asupra consecințelor și costurilor mari pe care trebuie să le plătim. Imprudența în trafic ne costă viața, sănătatea și banii. În această zi, guvernele, ONG-urile și alte instituții ale statului sunt chemate să promoveze atenția în trafic.

Activitățile care se desfășoară cu acest prilej, atât la nivel mondial, cât și național, au drept scop sensibilizarea tuturor participanților la trafic cu privire la respectarea normelor rutiere în circulația pe drumurile publice.  În 2011, pentru a aduce în atenția tuturor importanța fenomenului, a fost lansat “Deceniul de Acțiune pentru Siguranța Rutieră 2011-2020”’ și, totodată, apelul pentru organizarea unor acțiuni semnificative pentru marcarea Zilei Mondiale de Comemorare a Victimelor Accidentelor de Circulație.

Pentru 2014, tema evenimentului este: “Viteza ucide – reduce din viteză”. Ea face referire la apelul din Pilonul 2 al Planului Global pentru Deceniul de Acțiune, axat pe necesitatea existenței unei infrastructuri rutiere mai sigure, promovarea protejării tuturor participanților la trafic și în special a celor mai vulnerabili, pe planificarea urbană durabilă și implicarea autorităților responsabile în îmbunătățirea siguranței rutiere.

Potrivit OMS, 3.400 de oameni mor în fiecare zi pe drumurile din întreaga lume și zeci de mii de persoane sunt afectate pentru tot restul vieții. La nivel mondial, în fiecare an, 1,2 milioane de persoane sunt ucise în trafic, lăsând în urmă familii și comunități distruse. Majoritatea celor uciși sunt tineri. Impactul unor astfel de evenimente este foarte traumatic. Responsabilitatea de a salva vieți pe șosea ne privește atât în mod individual, cât și colectiv.

Potrivit datelor Inspectoratului Naţional de Patrulare, pe parcursul primului semestru al anului 2014 au fost înregistrate 1.076 accidente rutiere soldate cu 124 persoane decedate şi 1.344 traumatizate. Din ele 347 accidente au fost calificate ca accidente grave, soldate cu 124 persoane decedate şi 382 traumatizate.

Concomitent, cea mai mare parte din numărul de accidente s-a produs din vina conducătorilor auto – 956 sau 88.8% din toate accidentele înregistrate în ţară. Efectuând o analiză a încălcărilor regulilor de circulaţie comise de conducătorii auto, soldate cu accidente rutiere – depășirea vitezei este rezultatul a circa 256 accidente (23,8% din totalul accidentelor comise din vina conducătorilor auto),

În ciuda progreselor, Raportul OMS din 2013 privind siguranța rutieră ne amintește că mai este nevoie că legile să fie aplicate și consolidate pretutindeni, avertizând că, fără acțiuni urgente, până în 2030, accidentele rutiere vor ocupa locul cinci în topul cauzelor principale ale deceselor.

Traumatismul rutier prezintă un pericol major pentru populație amenințând viața și sănătatea omului, cauzând frecvente infirmități fizice și considerabile prejudicii social-economice, fiind una din problemele prioritare medico-sociale. Transportul auto cauzează până la 98,8% din numărul total de accidente de transport, având efectul unei epidemii. Traumele în rezultatul accidentelor rutiere sunt principala cauză de deces a tinerilor cu vârsta cuprinsă între 10-24 de ani.

Prognozele dezvoltării rețelei de transport demonstrează, că creșterea bruscă a numărului de unități de transport majorează riscul creșterii numărului de accidente, creând probleme majore de organizare a acordării asistenței în aceste cazuri.   Letalitatea prin traumatism rutier este de 12 ori mai mare decât în cazul altor traume, necesită spitalizare de 7 ori mai des, iar invalidizarea survine de 6 ori mai repede.

Există şi un indice al frecvenţei producerii accidentelor rutiere – cu cât ţara este mai slab dezvoltată cu atât este mai mare numărul decedaţilor. Printre cauzele principale de accidente rutiere sunt:

–         Viteza excesivă

–         Consumul de alcool la volan

–         Consumul de droguri la volan

–         Copii lăsați fără supravegheaţi

–         Nerespectarea regulilor de circulație

Pe parcursul ultimilor ani se observă o tendinţă de creştere a traumatismului rutier la copii, majoritatea accidentelor rutiere cu implicarea copiilor se produc în lunile mai-septembrie, în intervalul de timp între orele 11.00 – 18.00. Statistica confirma ca 81% din toate cazurile de traumatism rutier la copii sunt rezultatul nerespectării de către ei a regulilor de circulaţie.

Profilaxia traumelor urmăreşte scopul de a exclude accidentele rutiere şi a minimiza traumatismul rutier. În organizarea măsurilor de profilaxie intervin numeroşi factori, cei mai esenţiali fiind:

–         modernizarea căilor de comunicaţie şi transport;

–         crearea unor terenuri speciale destinate distracţiei copiilor;

–         educarea deprinderilor de comportare civilizată pe străzi şi în vehicule.

Măsurile de profilaxie includ:

–         Realizarea măsurilor prevăzute în Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale pentru siguranţa rutiere

–         Comunicarea riscurilor

–         Planificarea activităţilor în şcoli, universităţi

–         Pregătirea personalului la cursurile auto

–         Colaborarea multidisciplinară

–         Implicarea mai rapidă a serviciilor de urgenţă, etc.