Play
Play
Slider
AI GRIJĂ! OPREŞTE RĂSPÂNDIREA COVID-19 !!! Pentru informaţii privind noul coronavirus, apelaţi LINIA VERDE a ANSP: 0 800 12300

Protejarea tinerilor de manipularea industriei tutunului și prevenirea consumului de tutun – tema acțiunilor de comunicare în cadrul Zilei Mondiale fără Tutun

În fiecare an, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și partenerii săi marchează, la 31 mai, Ziua Mondială fără Tutun (ZMFT) pentru a reflecta și accentua asupra riscurilor pentru sănătate asociate consumului de tutun și de a susține politici eficiente de reducere a consumului de tutun sub orice formă. În anul 2020, această zi se desfășoară cu tema ”Protejarea tinerilor de manipularea industriei tutunului și prevenirea consumului de tutun” axată pe sporirea gradului de conștientizare privind impactul negativ pe care îl are consumul oricărui produs din tutun asupra sănătății: de la cancer – la bolile respiratorii cronice, și cum industria tutunului își ”vânează” consumatori noi din rândul adolescenților și tinerilor.

Timp de zeci de ani, industria tutunului a folosit în mod deliberat tactici strategice, agresive și cu resurse bune pentru a atrage tinerii către tutun și produse de tutun. Documentele industriei interne dezvăluie cercetări aprofundate și abordări calculate destinate să atragă o nouă generație de consumatori de tutun, de la proiectarea produselor până la campaniile de marketing care au ca scop înlocuirea milioanelor de oameni care mor în fiecare an din cauza bolilor atribuite tutunului cu noi consumatori – tinerii.

Tutunul este periculos sub orice formă de consum și toate produsele din tutun și cele conexe (țigări electronice, narghilea, tutunul care nu arde, etc.) afectează grav sănătatea. La nivel global, consumul produselor din tutun este responsabil de peste 8 milioane de decese anual. Peste un milion de oameni mor din cauza expunerii la fumul de tutun sau aerozolii din produsele conexe. Consumul de tutun este responsabil pentru 25% din totalul deceselor provocate de cancer la nivel global. Utilizarea nicotinei și a produselor din tutun crește riscul de cancer, boli cardiovasculare și pulmonare.

În Republica Moldova consumul tutunului, expunerea la fumul de tutun şi al produselor conexe sunt factorii principali de risc pentru cel puţin şase boli cronice devastatoare, cu o incidență globală în creștere lentă: bolile cardiace, cancerul (îndeosebi cancerul pulmonar), bolile cerebrale, diabetul zaharat, bolile pulmonare distructive cronice, ateroscleroza.

Industria tutunului și a produselor conexe încearcă permanent să găsească consumatori noi, în deosebi în rândul tinerilor, care să-i înlocuiască pe cei decedați pentru a-și menține veniturile.

În Republica Moldova, conform Studiului Global al Adolescenților despre Fumat (GYTS, 2019) 16,3% din adolescenți de 13 – 15 ani sunt fumători activi și circa 10% din ei consumă alte tipuri de produse din tutun decât țigaretele obișnuite. Mai mult de un sfert dintre adolescenți sunt expuși la fumul de tutun la domiciliu.

Copiii și adolescenții care utilizează e-țigarete cel puțin își dublează șansele de a fuma țigarete mai târziu în viață. Nicotina din e-țigările este un aditiv extrem de dependent și poate deteriora creierul și dezvoltarea copiilor. De asemenea, utilizarea țigaretelor electronice crește riscul de boli de inimă și afecțiuni pulmonare.

Companiile de tutun bombardează copiii și adolescenții cu mesaje pe social media care au fost vizionate de peste 25 de miliarde de ori. Genul acesta de mijloace de comunicare socială trebuie să dispară.

Cum manipulează industria tutunului tinerii? Pentru a atrage noi consumatori, industria tutunului cheltuiește peste 8 miliarde de dolari anual pentru marketing, publicitate și promovare, crearea produselor noi, etc., inclusiv:

  • Utilizarea de arome atractive, care încurajează tinerii să subestimeze riscurile aferente sănătății și să înceapă să le folosească;
  • Desene elegante și produse atractive care pot fi ușor de transportat și înșelătoare (de exemplu, produse în formă de stick USB sau bomboane);
  • Promovarea produselor ca „daune reduse” sau alternative „mai curate” la țigările convenționale, în absența cercetărilor obiective care să ateste aceste afirmații;
  • Sponsorizări de celebrități/influenceri și concursuri sponsorizate de brand pentru promovarea tutunului și a produselor conexe (de exemplu, influenceri Instagram, Facebook, etc.);
  • Comercializarea la punctele de vânzare frecventate de copii, inclusiv poziționarea în apropiere de dulciuri, jucării, cărți, etc.;
  • Vânzarea produse din tutun în apropierea instituțiilor de învățământ;
  • Comercializarea indirectă a produselor din tutun în filme, emisiuni TV și emisiuni online;
  • Litigii pentru slăbirea tuturor tipurilor de reglementări legislative privind controlul tutunului, inclusiv: etichete de avertizare, afișare la punctul de vânzare, limitează accesul, etc.

 În Republica Moldova, din data de 20 mai 2020 este interzisă plasarea pe piață a produselor din tutun cu aromă caracteristică de mentol. Produsele din tutun altele decât țigaretele și tutunul de rulat sunt exceptate de la interdicțiile de plasarea pe piață a produselor din tutun cu aromă caracteristică. Prin urmare, locul țigaretelor și tutunului de rulat cu arome de mentol va fi preluat de produsele din tutun care nu arde și de țigaretele electronice, pentru care sânt permise aromele caracteristice.

Aceste prevederi fac ca unele produse cu tutun aromat să nu dispară de pe piață, ci dimpotrivă, să crească. Astfel, unele produse din tutun vor rămâne a fi disponibile într-o gamă largă de arome care parcă ar fi dintr-un magazin de bomboane sau de înghețată – e-țigări cu arome de ursuleții din jeleu, vată dulce, desert din unt de arahide, biscuiți cu cremă și acadele și trabucuri cu arome de ciocolată, pepene verde, limonadă și cireșe. Având ambalaje colorate și aromele dulci, produsele cu tutun aromat sunt adesea greu de distins din vitrinele de bomboane și sunt atractive pentru tineri.

Produsele cu tutun aromatizat sunt concepute intenționat pentru a atrage copiii. Țigările cu arome contribuie la creșterea numărului de copii care experimentează cu țigările și la numărul de copii care devin fumători obișnuiți, sporind astfel numărul total de tineri fumători. 81% dintre tinerii care au folosit vreodată produse din tutun au inițiat fumatul cu un produs aromatizat.

Ca răspuns la tactica sistematică, agresivă și susținută a industriei tutunului pentru a atrage o nouă generație de consumatori de tutun, de ZMFT țările sunt încurajate să se implice în campania globală de contra-marketing pentru industria tutunului și oferirea posibilităților pentru tineri să se implice în lupta împotriva tutunului.

Obiectivele Zilei Mondiale fără Tutun 2020:

  • Dezmințirea miturilor și a tacticilor de manipulare a industriei tutunului, în special tactici de marketing ce vizează tineretul, inclusiv prin introducerea de noi produse, noi arome și alte caracteristici atractive.
  • Informarea și educarea tinerilor despre riscurile consumului produselor din tutun, evitarea capcanelor de marketing a industriei tutunului.
  • Implicarea activă a infuenceri-lor cu scopul de a motiva și implica copii și tineri în lupta împotriva tutunului.
  • Pregătirea pentru punerea în aplicare a interdicției privind expunerea vizibilă a produselor de tutun și cele conexe și a dispozitivelor și accesoriilor pentru consumul produselor din tutun începând cu 15 august 2020.

Mesaje cheie:

  • Companiile de tutun au cheltuit peste 8 miliarde de dolari în marketing și publicitate, iar lumea a pierdut 8 milioane de vieți cauzate de consumul de tutun și expunerea la fumul de tutun.
  • Tacticile manipulative ale industriei tutunului pentru copii și tineri includ:
    • Peste 15.000 de arome, dintre care majoritatea atrag copii și adolescenții;
    • Marketing și publicitate prin social media;
    • Evenimente și petreceri sponsorizate;
    • Burse școlare;
    • Modele elegante, sexy;
    • Mostre de produs gratuite;
    • Plasare produselor în vitrină magazinelor la nivelul ochilor copiilor, etc.
  • Orice tip de produs ce conține tutun (nicotină) este dăunător pentru sănătate;
  • Fumătorii sunt mai vulnerabili la COVID-19:
  • deoarece crește posibilitatea transmiterii virusului de la mână la gură,
  • Fumătorii pot avea deja boli pulmonare sau capacitate pulmonară redusă, ceea ce ar crește foarte mult riscul de boli grave.
  • Produsele de fumat, cum ar fi narghilea, adesea implică schimbul mai multe persoane, ceea ce ar putea facilita transmiterea COVID-19;
  • În condițiile în care crește necesitatea de oxigen sau se reduce capacitatea organismului de a-l folosi în mod corespunzător, pot pune fumătorii la un risc mai mare de afecțiuni pulmonare grave.

Încurajăm pe toți să conștientizăm, să educăm și să creăm o generație fără tutun!

Serviciul informare și comunicare cu mass-media 022 574-642