Play
Play
Slider
LISTA STATELOR pentru care se impune regimul de autoizolare la intrarea persoanelor pe teritoriul R.Moldova, în situația stării de urgență de sănătate publică prin COVID-19:  https://ansp.md/index.php/coronavirusul-de-tip-nou-covid-19/ Pentru informaţii privind noul coronavirus, apelaţi LINIA VERDE a ANSP: 0 800 12300

Cum să facem faţă stărilor de anxietate și stresului în perioada pandemiei de COVID – 19?

În afară de problemele medicale, pe perioada unei pandemii frecvent pot să intervină și alte condiții mai puțin plăcute, cum ar fi stresul, frica, stările de  anxietate, restricționarea unor activități și deplasări, etc. În situația creată, când pandemia COVID-19 a afectat peste 200 mii de oameni din toată lumea, Organizația Mondială a Sănătății oferă câteva sfaturi, pentru păstrarea sănătății mintale și reducerea stărilor de stres.

 Recomandări generale pentru populație:

  • COVID-19 afectează oamenii din multe țări și diferite regiuni ale lumii și nu are nicio legătură cu o anumită etnie sau naționalitate. Trebuie să fim empatici față de cei care au fost afectați, dar și față de cei la care încă nu a ajuns boala, deoarece nimeni nu s-a îmbolnăvit intenționat.
  • Să nu ne referim la oamenii care au fost infectați cu virusul prin etichete de genul: „victime“, „familii de COVID-19“ sau „cei infectați/bolnavi“. După tratament și recuperare viața persoanelor infectate va continua alături de cei dragi, cu activitățile cotidiene, inclusiv și încadrarea în câmpul muncii.
  • Să evităm să urmărim, citim sau să ascultăm știrile care ne pot cauza anxietate și stări de stres. Respectăm în totalitate recomandările specialiștilor și a autorităților în situație de pandemie COVID -19 și ne informăm din surse veridice ce ne pot ajuta să luăm măsuri practice și să ne protejăm: paginile web și de socializare a Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (msmps.gov.md), Agenției Naționale pentru Sănătate Publică (www.ansp.gov.md), Organizației Mondiale a Sănătății (www.who.int); comunicarea directă cu medicii de familie, apelarea la Linia verde a ANSP: 0 800 12300 .
  • Să ne protejăm și să-i ajutăm pe cei dragi. Apropierea de cei care au nevoie de ajutor se poate dovedi benefică și pentru propria persoană.
  • Să căutăm oportunități pentru a promova exemple și experiențe pozitive ale persoanelor care au învins infecția, s-au vindecat, care au avut un comportament responsabil de ai proteja pe cei din jur, etc.
  • Să ne exprimăm recunoștința față de toți cei care oferă ajutor, servicii și îngrijire celor afectați de COVID-19. Este important să-i tratăm cu respect pe cei care-și asumă rolul de a salva vieți.

 Recomandări pentru angajații din domeniul sănătății:

  • Pentru cadrele medicale, stările de stres sunt mai mult decât firești în situația actuală. Oricine poate avea câte un moment mai greu, în care să fie temporar copleșit de griji. De aceea, este important ca lucrătorii medicali să aibă grijă de starea lor psihologică și fizică.
  • Să țină cont de propriile nevoi de bază și să recurgă la utilizarea unor strategii de management al stresului: să respecte programul de somn de fiecare dată când se ivește ocazia; să se alimenteze sănătos și regulat; să facă activități fizice; să-și petreacă timp cu familia. Este important să se evite consumul de tutun, de alcool și alte substanțe cu efect stimulativ.
  • În unele cazuri, ar putea fi nevoie de distanțare socială față de ce dragi. În astfel de situații, este recomandat să se păstreze contactul cu ajutorul tehnologiei moderne (telefon, skype, viber).

Dacă sunteți lideri de echipă în domeniul sănătății, protejarea echipelor de stresul cronic și de căderile psihice cauzate de stres, face ca acestea să aibă o mai bună capacitate de a-și îndeplini atribuțiile:

  • Se recomandă atenția crescută la comunicare și la furnizarea de informații cât mai concrete.
  • De asemenea, este recomandată rotația sau înlocuirea celor care lucrează în posturi de stres major cu cei care au funcții mai puțin stresante. Colegii cu mai puțină experiență să facă echipă cu cei care au o mai mare experiență. E bine să se lucreze în echipe de câte minimum două persoane.
  • Programul se cere a fi cât mai flexibil, având prevăzute mici pauze, cu precădere pentru angajații ai căror membri de familie se confruntă cu stres cronic.
  • Liderul de echipă trebuie să asigure accesul subalternilor săi la activități de suport psihic și psihosocial. Liderul trebuie să fie un model, atunci când vine vorba de strategiile de auto-ajutorare.

Recomandări pentru cei care le oferă îngrijire copiilor:

  • Ajutați copiii să identifice modalități pozitive de exprimare a emoțiilor negative, precum frica și tristețea. Fiecare copil are propriul său mod de a-și exprima emoțiile. Unii au nevoie ca adulții să se implice alături de ei în activități creative (prin joacă, desen etc.).
  • Lăsați copiii să rămână alături de părinții și familii lor, dacă acest lucru este sigur pentru cei mici, evitând cât mai mult posibil separarea acestora de îngrijitorii lor obișnuiți. Dacă este nevoie de separarea copilului de familie, acest lucru se va face într-o manieră cât mai adecvată vârstei și mai ales cu ajutorul unui asistent social care să poată monitoriza constant starea copilului. Pe întreaga durată a separării, copilul trebuie să poată intra în contact cu părinții și îngrijitorii săi, prin apeluri telefonice sau videoconferințe.
  • Respectați obișnuințele/tradițiile pozitive din familie cât mai des posibil. Facilitați accesul copiilor la activități potrivite vârstei. Încurajați-i să se joace și să continue socializarea cu cei care, oricum, le sunt aproape.
  • În situații de stres și de criză, nevoile de atașament ale copiilor se pot intensifica. Astfel, este posibil ca ei să aibă nevoie de o mai mare disponibilitate din partea părinților. E recomandat să purtăm discuții sincere cu copiii despre COVID-19, într-o manieră adaptată vârstei lor.

 Recomandări pentru cei care le oferă îngrijire vârstnicilor:

  • Persoanele mai în vârstă și mai ales acelea care se confruntă cu anumite patologii psihice sau alte dificultăți cognitive pot resimți un nivel mai crescut de anxietate, stres, agitație în timpul izolării sau al carantinei. De aceea, este esențial să li se ofere suport concret și emoțional din partea familiei și a specialiștilor în sănătate.
  • Se recomandă transmiterea de informații veridice referitoare la ceea ce se întâmplă și furnizarea de detalii clare cu privire la măsurile de reducere a riscurilor, în cuvinte pe care persoanele să le poată înțelege. Repetarea acestor informații poate fi adesea necesară. Instrucțiunile se vor comunica cât mai concis, dar și mai răbdător și plin de respect. De asemenea, poate fi utilă întrebuințarea imaginilor și a desenelor, pentru a transmite informațiile.
  • Implicarea persoanelor vârstnice cu multă experiență de viață în activități de voluntariat, poate fi făcută doar atâta vreme, cât aceștea sunt în putere. Astfel de persoane își pot exprima personal intenția de a face eforturi de de a sprijini societatea.

 Recomandări pentru persoanele aflate în izolare/carantină:

  • Rămâneți conectați emoțional și păstrați legătura cu cei dragi. Chiar și în situații de izolare, este indicat să încercăm să ne păstrăm cât mai mult rutinele zilnice. Limitarea contactului social poate fi compensată de mijloacele moderne de comunicare: e-mail, rețele de socializare, Skype, telefon etc.
  • În perioadele de stres crescut, este important să acordăm o atenție sporită nevoilor și emoțiilor noastre. Să ne implicăm în activități plăcute și care au rol de relaxare. Se recomandă mișcare în mod regulat, și respectarea regimului de somn și de odihnă, alimentație, etc.
  • Urmărirea constantă a jurnalelor de știri ne poate mări nivelul de anxietate și de stres, de aceea este indicat să ne controlăm cât mai mult aceste porniri și să facem diferența între ceea ce spun specialiștii și mesajele cu știri false.